PL EN DE
Lokalne inicjatywy społeczne dostaną wsparcie od Polskich Sieci Elektroenergetycznych

W VI edycji programu grantowego PSE “Wzmocnij Swoje Otoczenie” dofinansowanych zostanie 247 lokalnych projektów o łącznej wartości 5,75 mln zł, które poprawią jakość życia mieszkańców

Program grantowy Wzmocnij Swoje Otoczenie wspiera oddolne inicjatywy społeczne w sześciu obszarach: zdrowia, bezpieczeństwa, edukacji, ochrony zwierząt, rozwoju wspólnej przestrzeni publicznej i środowiska naturalnego. Środki z programu „Wzmocnij Swoje Otoczenie” pozwalają lokalnym liderom, działaczom i aktywistom realizować projekty, które odpowiadają na lokalne potrzeby i podnoszą jakość życia mieszkańców.

Z programu grantowego „Wzmocnij Swoje Otoczenie” od kilku lat korzystają mieszkańcy gmin, na terenie których Polskie Sieci Elektroenergetyczne prowadzą inwestycje lub eksploatują istniejącą infrastrukturę.






Zainteresowanie uczestnictwem w programie rośnie z roku na rok, co pokazuje, że potrzeby mieszkańców wsi i miasteczek w zakresie wsparcia inicjatyw społecznych są nadal bardzo duże.

W tym roku do organizatora programu trafiła rekordowa liczba 1800 wniosków.

O wsparcie w wysokości do 24 tys. zł na każdy projekt aplikowały urzędy gmin, szkoły, przedszkola, biblioteki, ośrodki kultury i sportu, fundacje i stowarzyszenia oraz ochotnicze straże pożarne.

Wśród 247 projektów, które otrzymają granty, najwięcej dotyczy zmian w przestrzeni publicznej: zagospodarowania terenów zielonych, budowy placów zabaw czy siłowni plenerowych oraz modernizacji infrastruktury szkolnej, sportowej czy przeznaczonej na rozwój kultury i aktywizację mieszkańców. 

Podobnie jak w poprzednich edycjach wsparcie otrzymają także projekty związane z ochroną środowiska czy bezpieczeństwem, np. zakup sprzętu specjalistycznego dla Ochotniczych Straży Pożarnych czy dostępnych dla mieszkańców defibrylatorów AED.

Pełna lista laureatów oraz więcej informacji o programie na www.wzmocnijotoczenie.pl.

Polskie Sieci Elektroenergetyczne zarządzają prawie 16 tys. km linii przesyłowych najwyższych napięć oraz są obecne ze swoją infrastrukturą w ponad tysiącu gmin w całej Polsce.

 

Polskie Sieci Elektroenergetyczne są strategiczną spółką Skarbu Państwa, której zadaniem jest zapewnienie niezawodnej pracy systemu elektroenergetycznego. Działalność PSE nie ma charakteru komercyjnego, a jej inwestycje służą zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego w kraju. Są one finansowane z taryfy przesyłowej, ustalanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Obecnie spółka realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii. Do 2036 roku zbuduje prawie 5 tys. km torów linii 400 kV i 28 nowych stacji elektroenergetycznych oraz zmodernizuje 110 istniejących.

Wszystko, co warto wiedzieć o bonie energetycznym. Komu będzie przysługiwał od 1 lipca?

Rząd planuje przedłużyć w drugiej połowie 2024 r. obowiązywanie ceny maksymalnej za prąd dla gospodarstwach domowych. Wysokość ceny wyniesie 500 zł/MWh. Ponadto chce wprowadzić wsparcie dla osób o niskich dochodach w formie bonu energetycznego. Osoba samotna otrzyma bon, jeżeli jej dochód nie przekroczy 2500 zł a rodzina - 1700 zł na osobę


Jak wskazuje resort klimatu, który odpowiada za przygotowanie inicjatywy legislacyjnej, pomimo stabilizacji sytuacji na rynku energii, skutki kryzysu wywołanego wojną w Ukrainie wciąż są odczuwane przez społeczeństwo.

Obecnie obowiązujące rozwiązania, które wpływają na obniżenie rachunków w gospodarstwach domowych będą stosowane jedynie do końca czerwca. Resort doszedł do wniosku, że choć należy stopniowo odchodzić od stosowania mechanizmów interwencyjnych, nagła rezygnacja z wszelkiego wsparcia mogłaby odbić się negatywnie zwłaszcza na najbardziej zagrożonych ubóstwem energetycznym. 

Rozważano alternatywne rozwiązanie problemu, w tym rezygnację z interwencji legislacyjnej, jednakże nie jest możliwe osiągnięcie celu w postaci zapewnienia wsparcia odbiorcom końcowym za pomocą innych środków niż zaproponowana ingerencja w obowiązujący system prawny - podkreślono w uzasadnieniu. 

Zgodnie z projektem, mechanizmy osłonowe na rynku energii elektrycznej i paliw gazowych mają obowiązywać do końca 2024 r., a na rynku ciepła - również w pierwszej połowie 2025 r. 

Obecnie obowiązująca cena maksymalna energii elektrycznej dla gospodarstw domowych to 412 zł netto – bez VAT i akcyzy - za 1 MWh w przypadku odbiorców, którzy nie przekraczają wyznaczonych limitów (wynoszą w zależności od liczby dzieci oraz tego, czy w gospodarstwie znajdują się osoby niepełnosprawne ewentualnie czy odbiorca prowadzi gospodarstwo rolne wynoszą od 6/12 z 1,5 MWh do 6/12 z 2 MWh).

Bon energetyczny dla osób w ubóstwie energetycznym

Resort proponuje również wprowadzenie bonu energetycznego, czyli dodatkowego świadczenia dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

Stawki mają być zależne od dochodów i liczby osób w gospodarstwie domowym.

Wysokość ma przedstawiać się następująco: 

▶ 300 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
▶ 400 zł gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
▶ 500 zł, jeśli  składa się z 4 do 5 osób;
▶ 600 zł, jeśli składa się z co najmniej 6 osób.

Z kolei gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, świadczenia zostaną przyznane w następujący sposób: 

▶ 600 zł - gospodarstwo domowe jednoosobowe; 
▶ 800 zł - jeśli składa się z 2 do 3 osób;
▶ 1000 zł - jeśli składa się z 4 do 5 osób;
▶ 1200 zł - jeśli składa się z co najmniej 6 osób.

Jednocześnie obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę, co oznacza, iż bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana. Świadczenie jest jednorazowe.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się odpowiednio do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy, w terminie do dnia 31 października 2024 r.

Resort podkreśla, że ustalone kryteria pozwolą objąć wsparciem różne grupy beneficjentów, którzy z różnych przyczyn mają trudności w pokrywaniu rachunków za energię elektryczną. Jak w przypadku dodatku osłonowego, bonem energetycznym zostaną objęci np. emeryci ze świadczeniem poniżej minimalnej emerytury czy emeryci i renciści ze świadczeniem równym najniższej emeryturze.

Świadczenie ma pozwolić częściowo pokryć płatności z tytułu energii elektrycznej tym odbiorcom, którzy ze względu na niskie dochody są zagrożeni ubóstwem energetycznym, w zakresie, w jakim ubóstwo energetyczne pokrywa się z ubóstwem dochodowym.

Ceny energii po uwolnieniu będą akceptowalne dla wszystkich, a dla tych, dla których te ceny nie będą akceptowalne, będzie bon energetyczny (...) Przy rozdzielaniu bonu będzie kryterium dochodowe; będziemy to przeliczać na osobę w rodzinie, premiując jednoosobowe gospodarstwa, bo u seniorów wydatki na ciepło i energię stanowią nawet 70 proc. budżetu,  zapowiadała wcześniej cytowana przez PAP minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. 

Nowe ceny maksymalne i zmiana taryf 

Projekt wprowadza również przepisy przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena ta obowiązywać będzie w drugiej połowie 2024 r. i ma być ustalona na poziomie 500 zł/MWh. Za stosowanie ceny maksymalnej, przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają rekompensaty.

Zmianie ulegną również ceny taryf. Zakładanym efektem będzie obniżenie poziomu cen energii elektrycznej obowiązujących w taryfach dla gospodarstw domowych. 

Wsparcie na rynku ciepła 

Projektowana regulacja ma też na celu utrzymanie wsparcia dla gospodarstw domowych oraz podmiotów użyteczności publicznej przez pokrycie części należności odbiorców ciepła wobec przedsiębiorstw energetycznych prowadzących działalność niekoncesjonowaną i koncesjonowaną w zakresie wytwarzania ciepła wynikających ze wzrostu kosztów ogrzewania przez wyrównanie, w celu ograniczenia wzrostu opłat za ciepło na określonym poziomie.

Projektowana zmiana przepisów zakłada przedłużenie działania mechanizmu maksymalnej ceny dostawy ciepła do 30 czerwca 2025 r., co stanowi powielenie rozwiązania już zastosowanego w ustawie z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła.

Zamrożenie na razie do końca czerwca 

Obecnie ceny energii, gazu oraz ciepła są zamrożone w ramach wprowadzonych przez poprzedni rząd tarcz antyinflacyjnych, które przedłużono pod koniec roku; przepisy wygasają w połowie roku.

Pod koniec 2023 r. uchwalono ustawę, która utrzymuje w I połowie 2024 r. dotychczasowe zasady ochrony określonych odbiorców energii elektrycznej, gazu i ciepła. Przepisy przewidują m.in. maksymalne ceny prądu dla gospodarstw domowych oraz małych i średnich firm.

Utrzymano dotychczasową maksymalną cenę energii elektrycznej na poziomie 412 zł za MWh netto do określonego limitu zużycia. 
Praca w kwietniu 2024', kto teraz poszukuje pracowników

To jest Barometr Rynku Pracy na CIRE. Najnowsze ogłoszenia i oferty zatrudnienia



Na CIRE ponownie sprawdzamy co teraz oferuje rynek pracy.


Jednocześnie zapraszamy działy rekrutacji do wykupienia ogłoszenia u nas, na CIRE.

Czytają nas branżyści, kogoś może zainteresować Państwa ogłoszenie.

Szczegóły Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.



 Pracodawca: Polskie Elektrownie Jądrowe

Wolne stanowiska [nazwa stanowiska to link aktywny, warto kliknąć]


Ekspert ds. Obsługi Korporacyjnej w Pionie Biuro Zarządu

Ekspert ds. Finansowania

Ekspert ds. Geologii Inżynierskiej

Projektant Konstrukcji Budowlanych

Turbine Island Engineer/Ekspert ds. Maszynowni i Urządzeń Pomocniczych

Specjalista/Starszy specjalista ds. ochrony przyrody/oddziaływania na środowisko



 Pracodawca: Państwowa Agencja Atomistyki


Wolne stanowisko [nazwa stanowiska to link aktywny, warto kliknąć]

Główny Specjalista do spraw oceny lokalizacji obiektów jądrowych



 Pracodawca: PGE Baltica


Wolne stanowiska [nazwa stanowiska to link aktywny, warto kliknąć]

Ekspert ds. kontrolingu projektowego

Ekspert ds. obsługi hedgingu

Ekspert ds. rozruchu

Ekspert ds. Turbin Wiatrowych

Ekspert ds. Instalacji Konstrukcji Morskich

Ekspert ds. geofizyki i hydrografii w projektach Morskich Farm Wiatrowych



 Pracodawca: ORLEN SYNTHOS GREEN ENERGY


Wolne stanowiska [nazwa stanowiska to link aktywny, warto kliknąć]

Project Engineering Manager Associate / Project Engineering Manager

Senior Electrical Engineer

Specialist Project Controls



 Znane i rozpoznawalne marki szukają pracowników


Wolne stanowiska [nazwa firmy to link aktywny, warto kliknąć]

 31 wakatów jest w Orlenie

 36 wakatów jest w PSE (Polskie Sieci Elektroenergetyczne]

 76 wakatów jest w TAURON Polska Energia

 93 wakaty są w Grupie VEOLIA

 11 stanowisk chce obsadzić Grupa ENEA



 Praca w międzynarodowych firmach inwestujących w Polsce


Wolne stanowiska [nazwa firmy to link aktywny, warto kliknąć]

 Praca dla VESTAS

 Praca dla SIEMENS GAMESA

 Praca dla NORTHVOLT



 Praca poza Warszawą, ciekawe oferty w regionach


Wolne stanowiska [nazwa lokalizacji to link aktywny, warto kliknąć]

 Gdańsk i okolice

 Szczecin i okolice

 Poznań i okolice

 Wrocław i Dolny Śląsk

 Katowice i Górny Śląsk

 Rzeszów i okolice

 Lublin i okolice

 Białystok i Podlasie



 Praca w ESG, nowa branża, nowe możliwości rozwoju


Wolne stanowiska [nazwa stanowiska to link aktywny, warto kliknąć]


Bank PEKAO poszukuje kandydatów na stanowiska

Kierownik Zespołu Ryzyka ESG

Ekspert ds. ESG w Departamencie Relacji Inwestorskich i ESG

Menedżer Zespołu ESG



BOŚ Bank Ochrony Środowiska poszukuje kandydatów na stanowiska

Ekspert ds. Polityki Ekologicznej, ESG i Taksonomii

Główny Specjalista ds. Ryzyka ESG



PGNiG TERMIKA S.A oferuje stanowisko

Specjalista ds. ESG i CSR



Credit Agricole Bank Polska zaprasza do składania CV

Ekspert ds. Compliance - ESG



Grupa PCC [Dolny Śląsk] rekrutuje

Manager ds. Zrównoważonego Rozwoju oraz Komunikacji (CSR/ESG)



 Ciekawe oferty dla osób z doświadczeniem zainteresowanych zmianą pracy

Wolne stanowiska [nazwa firmy to link aktywny, warto kliknąć]


 Oferty dla osób zainteresowanych przejściem do Grupy ENERGA

 Oferty dla osób zainteresowanych przenosinami do GAZ-SYSTEM

 Oferty dla osób zainteresowanych pracą w PGNiG

 Oferty dla osób chcących zaoferować swoje kompetencje spółce PKP Intercity

 Dużo osób poszukuje teraz także PGE ENERGETYKA KOLEJOWA
50 lat temu oddano do użytku pierwszy blok energetyczny w Elektrowni Dolna Odra

Budowa i montaż pierwszego bloku Elektrowni Dolna Odra o mocy 200 MW trwały 30 miesięcy, licząc od początku robót cyklowych. Osiągnięto wtedy najkrótszy w Polsce okres budowy bloku 200 MW. Budowę ostatniego, ósmego bloku zakończono w 1977 r.

Od momentu uruchomienia do końca 2020 r. blok nr 1 przepracował łącznie 292 144 godzin. W trakcie całej eksploatacji jednostka wyprodukowała 43 830 746 MWh energii elektrycznej brutto.

Od 1 stycznia 2016 r. blok nr 1 wraz z blokiem nr 2, który również oddano eksploatacji w 1974 r., pracowały w derogacji 17 500 godzin w ramach świadczenia usługi Interwencyjnej Rezerwy Zimnej dla Polskich Sieci Elektroenergetycznych.

W latach 2012-2020 jednostki 1-4 były stopniowo wycofywane z eksploatacji. Łącznie przepracowały ponad 858 tys. godzin, natomiast uruchamiane były ponad 5,5 tys. razy.

Elektrownia Dolna Odra jest jedyną w regionie, konwencjonalną elektrownią blokową z otwartym układem chłodzenia, stabilizującą pracę Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Obecnie dysponuje czterema blokami nr 5-8 o łącznej mocy elektrycznej zainstalowanej 908 MWe i cieplnej 91,15 MWt. Bloki są dostosowane do wymogów środowiskowych według najlepszej dostępnej technologii tzw. BAT (Best Available Technology). Elektrownia pełni funkcję jednostki must run, co oznacza, że jej praca wymuszona jest względami bezpieczeństwa sieciowego. Układy technologiczne elektrowni przystosowane są do świadczenia pełnego pakietu usług systemowych na rzecz Krajowego Systemu Energetycznego.

W bieżącym roku planowane jest zakończenie inwestycji budowy stacji rozruchowej, która zwiększy elastyczność pracy elektrowni poprzez umożliwienie szybkiego uruchomienia bloków energetycznych w sytuacji ich całkowitego wyłączenia. Inwestycja zapewni bezpieczeństwo pracy bloków energetycznych w Elektrowni Dolna Odra i zwiększy możliwość ich szybkiego reagowania na zwiększone zapotrzebowanie operatora na energię w krajowym systemie energetycznym.

W sąsiedztwie Elektrowni Dobra Odra realizowana jest przez spółkę PGE Gryfino 2050 z Grupy PGE inwestycja budowy dwóch bloków gazowo – parowych o łącznej mocy 1400 MW. Inwestycja ta pozwoli na odtworzenie potencjału wytwórczego Elektrowni Dolna Odra. Na początku marca została przeprowadzona pierwsza synchronizacja generatora bloku nr 9 z Krajowym Systemem Elektroenergetycznym (KSE). Tym samym rozpoczął się proces prowadzenia ruchu regulacyjnego układów technologicznych i ich optymalizacja oraz produkcja energii elektrycznej na jednym z dwóch nowobudowanych bloków energetycznych.

Nowe jednostki będą w stanie zasilić w energię elektryczną ok. 2,5 miliona gospodarstw domowych oraz pozwolą na dalszą stabilizację sieci lokalnej, spełniając jednocześnie normy środowiskowe w zakresie emisji.



Departament Komunikacji PGE GiEK

300-tonowy kolos dotarł na budowę elektrowni CCGT Grudziądz

Turbina gazowa SGT5-4000F, będąca jedną z najbardziej zaawansowanych technicznie maszyn tego typu na świecie, wyprodukowana została w fabryce Siemens Energy w Berlinie, w Niemczech. Stąd została przetransportowana barką do Hamburga, następnie statkiem do portu w Gdańsku, by końcowy etap swoje podróży odbyć do Grudziądza ponownie na barce, tym razem jednak po Wiśle. Ponieważ transport ten był dla infrastruktury dostępnej w Grudziądzu unikalny w swoim wymiarze, konieczne było przygotowanie dla jego potrzeb specjalnego nabrzeża, pozwalającego na bezpieczne wykonanie rozładunku ważącej ponad 300 ton turbiny. Transport turbiny gazowej z Gdańska do Grudziądza trwał trzy dni. Barka, której towarzyszyły dwa holowniki, mające za zadanie bezpieczne i sprawne jej napędzanie, pokonywała w tym czasie wraz z ogromnym ładunkiem silny nurt rzeki. W rezultacie, prędkość z jaką poruszała się barka do miejsca swojego przeznaczenia, wahała się podczas transportu w przedziale 8-12 km na godzinę.

„Spacer z turbiną” przez Grudziądz

Turbina gazowa, po dotarciu barką do miasta, została bezpiecznie rozładowana na nabrzeżu. Stąd wyruszyła w ostatni etap swojej podróży, już po lądzie, przez ulice miasta, prosto na teren budowy elektrowni. To bezprecedensowe w historii Grudziądza wydarzenie miało miejsce w nocy z 26 na 27 marca, budząc zainteresowanie mieszkańców, którzy towarzyszyli turbinie w jej przejeździe przez miasto. Transport turbiny na ostatnim etapie jej podróży odbywał się z wykorzystaniem wysoce specjalistycznej 10-osiowej, 80-kołowej platformy, przeznaczonej do transportu tego typu ogromnych ładunków. Pojazd ten napędzany przez specjalny spalinowo-hydrauliczny napęd, kontrolowany był radiowo przez operatora maszerującego tuż obok maszyny. Z uwagi na konieczność zapewnienia precyzyjnego sterowania tak masywnym zestawem – prędkość marszowa pojazdu wynosiła około 5 km na godzinę.





Sam transport turbiny gazowej przez Grudziądz wymagał szczegółowej koordynacji i współpracy z władzami miasta i miejskimi spółkami, w tym w szczególności z Zarządem Dróg Miejskich oraz Miejskim Zakładem Komunikacji w Grudziądzu. Dla potrzeb przemieszczenia ulicami tak ogromnego ładunku, konieczne było: wyłączenie z użytkowania części dróg, zmienienie organizacji i trasy przejazdu części transportu publicznego, tymczasowe zdemontowanie będących w kolizji z transportem znaków drogowych, jak też podniesienie znajdującej się na trasie przejazdu turbiny trakcji tramwajowej. Dzięki sprawnemu przeprowadzeniu prac przygotowawczych, jak i realizacji samego przejazdu turbiny w godzinach nocnych, przeprowadzono tę bardzo skomplikowaną operację logistyczną w sposób bezpieczny, nie generując nadmiernej uciążliwości dla mieszkańców.

Turbina gazowa jako kluczowy element elektrowni

Turbina gazowa jest kluczowym komponentem powstającej w Grudziądzu elektrowni gazowo-parowej, jej zadaniem jest przekształcenie energii chemicznej paliwa (gazu ziemnego) w energię mechaniczną (obracającego się wału), która następnie wykorzystywana będzie do napędu generatora, wytwarzającego produkt końcowy elektrowni – energię elektryczną.

By oddać ponadto skalę, jak ogromną mocą dysponuje turbina gazowa, która dostarczona została do Grudziądza, warto posłużyć się w tym celu pewnym symbolicznym porównaniem. Jeden z największych na świecie samolotów pasażerskich – Boeing 747 (potocznie znany też jako Jumbo Jet) osiągać może w przeliczeniu (z jednostek ciągu) moc rzędu 230 tysięcy KM, do której wytworzenia służą mu cztery ogromne silniki turboodrzutowe. Gdyby taki samolot miał zapewnić w elektrowni CCGT Grudziądz moc porównywalną do tej, jaką osiągać będzie wyprodukowana przez Siemens Energy turbina gazowa SGT5-4000F – potrzebne byłyby na terenie elektrowni dwa ogromne Jumbo Jet’y.

Porównanie to pokazuje, jak ogromna moc drzemie w maszynie, którą w ostatnich dniach przetransportowano ulicami Grudziądza do powstającej przy ulicy Skowronkowej elektrowni.

Trzeci kluczowy element turbozespołu jest już w drodze

Na terenie powstającej w Grudziądzu elektrowni znajdują się już obydwie turbiny, zarówno parowa jak i dostarczona w ostatnim czasie turbina gazowa. By zakończyć dostawy wszystkich najważniejszych komponentów powstającego w elektrowni turbozespołu, konieczne jest jeszcze dostarczenie generatora, który transportowany jest obecnie z fabryki Siemens Energy w Charlotte (USA). Już w najbliższych tygodniach maszyna ta, podobnie jak miało to miejsce z turbiną gazową, po dostarczeniu do Gdańska rozpocznie swoją podróż Wisłą do Grudziądza.

Rok 2024 pełen istotnych działań

Prace przy budowie elektrowni przebiegają zgodnie z planem. W zeszłym roku w maju wmurowano kamień węgielny pod powstające w elektrowni fundamenty. Od tego czasu wydarzyło się wiele, powstały fundament i budowle niezbędne dla posadowienia kluczowych urządzeń bloku, w tym w szczególności: dostarczanego obecnie turbozespołu oraz znajdującego się już na terenie budowy kotła odzysknicowego, którego ogromne moduły dostarczane były w ubiegłym roku do Grudziądza z portu w Gdańsku. Rozpoczęto ponadto wznoszenie kolejnych budynków, konstrukcji i obiektów dla dalszych urządzeń elektrowni.

Obecnie na terenie elektrowni trwa wykonywanie budynków dla między innymi: rozdzielni elektrycznych, stacji uzdatniania wody, chłodni wentylatorowych czy też sterowni oraz budynku administracyjnego. Powstają ponadto sieci, które służyć będą przesyłowi wody chłodzącej, gazu czy energii elektrycznej pomiędzy poszczególnymi obiektami elektrowni. Natomiast wokół elektrowni kontynuowane są prace związane z budową rurociągów przesyłowych, którymi dostarczana będzie do elektrowni woda z rzeki Wisły, jak też budowa gazociągu, którym paliwo dostarczane będzie do elektrowni. Jeszcze w 2024 roku rozpocznie się budowa napowietrznej linii wyprowadzenia mocy z elektrowni, za pośrednictwem której energia elektryczna o napięciu 400 tys. V popłynie wprost do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.

Bezpieczeństwo  Krajowego Systemu Elektroenergetycznego

Blok energetyczny w Grudziądzu o mocy netto ok. 560 MW to jedna z kluczowych inwestycji Energi z Grupy ORLEN w niskoemisyjne źródła bilansujące Krajowy System Elektroenergetyczny.

Inwestycja w blok gazowo-parowy w Grudziądzu będzie wspierać strategiczne cele transformacji energetycznej zarówno Polski, jak też samej Grupy ORLEN. Koncern w swoim segmencie energetycznym dąży do redukcji emisji dwutlenku węgla o 40 proc. na każdej MWh (megawatogodzinie) do 2030 roku oraz do osiągnięcia neutralności emisyjnej do 2050 roku.

Elektrownia w Grudziądzu jest też źródłem wytwórczym ważnym z punktu widzenia polskiego Operatora Sieci Przesyłowych – Polskich Sieci Elektroenergetycznych. W grudniu 2021 roku spółka CCGT Grudziądz zawarła z PSE 17-letni kontrakt w ramach rynku mocy, z pierwszym rokiem świadczenia usługi mocowej przypadającym na rok 2026.

Zmiany na rynku bilansującym - zasady kwalifikacji dostawcy usług bilansujących

W części pierwszej omówiono podstawowe wymagania formalne i techniczne, usługi bilansujące oraz parametry jednostek grafikowych określane w procesie kwalifikacji.

W części drugiej zaprezentowano proces kwalifikacji DUB do świadczenia usług bilansujących.



Część pierwsza

Pobieramy i otwieramy 

"Podstawowe wymagania formalne i techniczne, usługi bilansujące oraz parametry jednostek grafikowych określane w procesie kwalifikacji"



Oglądamy

 


Część druga

Pobieramy i otwieramy 

"Proces kwalifikacji DUB do świadczenia usług bilansujących"



Oglądamy
Prezes URE ogłasza wyniki aukcji dodatkowych na dostawy energii w 2025 r.

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki ogłosił ostateczne wyniki aukcji dodatkowych na dostawy energii elektrycznej w ramach rynku mocy w 2025 r., które odbyły się 14 marca 2024 r.

W czterech oddzielnych aukcjach przeprowadzonych przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne[1] ceny zamknięcia wynosiły od 143,72 do 389,38 zł/kW/rok.



Wykres 1. Ceny zamknięcia aukcji dodatkowych dla poszczególnych kwartałów 2025 r.



Źródło: Opracowanie własne na podstawie Informacji Prezesa URE nr 23/2024.


Aukcję dodatkową na dostawy w I kwartale 2025 r. wygrało 85 ofert. Aukcja zakończyła się w drugiej rundzie z ceną zamknięcia 389,38 zł/kW/rok. Sumaryczna wielkość obowiązków mocowych wynikająca z umów zawartych dla tego kwartału wynosi 3,14 GW.

Aukcję dodatkową na dostawy w II kwartale 2025 r. wygrało 56 ofert. Ta aukcja została zakończona w rundzie ósmej z ceną zamknięcia 143,72 zł/kW/rok, a zakontraktowana wielkość obowiązków mocowych dla drugiego kwartału wynosi nieco ponad 1,14 GW.

Aukcję dodatkową na III kwartał 2024 r. wygrały 32 oferty. Aukcję zakończono także w ósmej rundzie z ceną zamknięcia 143,73 zł/kW/rok. Sumaryczna wielkość obowiązków mocowych dla tego kwartału nieznacznie przekroczyła 0,5 GW.

Aukcję dodatkową na IV kwartał 2024 r. wygrało 48 ofert. Aukcja również zakończyła się w ósmej rundzie przy cenie zamknięcia 169,00 zł/kW/rok. Zakontraktowana wielkość obowiązków mocowych dla ostatniego kwartału 2024 r. wynosi 0,83 GW.


Wykres 2. Sumaryczna wielkość obowiązków mocowych wynikająca z zawartych umów na dostawy w  2025 r.


Źródło: Opracowanie własne na podstawie Informacji Prezesa URE nr 23/2024.


Szczegółowe wyniki aukcji dodatkowych na dostawy w 2025 r. są dostępne w Informacji Prezesa URE nr 23/2024.

Aukcja główna rynku mocy na 2025 r. odbyła się 14 grudnia 2020 r. i zakończyła się w rundzie siódmej  z ceną zamknięcia 172,85 zł/kW/rok. Sumaryczna wielkość obowiązków mocowych wynikających z umów na dostawy w 2025 r. zawartych w wyniku aukcji głównych wynosi 20,6 GW.

Wyniki aukcji głównej na 2025 r. są dostępne na stronie URE.


→ Rynek mocy jest rozwiązaniem regulacyjnym, które ma na celu stworzenie zachęt inwestycyjnych do budowy nowych i modernizowania już istniejących jednostek wytwórczych. Ma on również aktywizować zarządzanie zużyciem energii i uelastycznić popyt na energię elektryczną.

→ Wprowadzenie rynku mocy oznaczało zmianę architektury rynku energii z rynku jednotowarowego, na rynek dwutowarowy, gdzie transakcjom kupna-sprzedaży podlega nie tylko wytworzona energia elektryczna, ale również moc dyspozycyjna netto, czyli gotowość do dostarczania energii do sieci. Wybór jednostek rynku mocy, które za odpowiednim wynagrodzeniem będą oferować nową usługę, jest dokonywany w wyniku aukcji.

→ Koszty rynku mocy na 2025 r. wynoszą 5,3 mld zł.


[1] Zgodnie z ustawą z 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2131).

Enea otwiera nowe Biuro Obsługi Klienta w budynku Malta House w Poznaniu

Od 10 kwietnia Enea zaprasza swoich klientów do nowego Biura Obsługi Klienta (BOK) w budynku Malta House przy ul. Baraniaka 6 w Poznaniu. Nowa sala obsługowa z dziesięcioma stanowiskami będzie oferować klientom komfortowe warunki i sprawną obsługę. Nowoczesny BOK zastąpi tymczasowe Biuro Obsługi Klienta w Kupcu Poznańskim


Nowy salon sprzedaży w budynku Malta House znajduje się tuż przy jeziorze Malta, wśród terenów rekreacyjnych. Jest to powrót Enei do wschodniej części Poznania, gdzie wcześniej placówka działała w Galerii Malta.

Na czas przenosin, do 27 marca Biuro Obsługi Klienta Enei mieściło się w Kupcu Poznańskim przy pl. Wiosny Ludów 2 w Poznaniu, natomiast nowoczesny BOK w Malta House zostanie otwarty 10 kwietnia.

Nowy BOK w Malta House to nie tylko nowocześnie wyposażony salon sprzedaży, w którego ofercie znajdą się produkty i rozwiązania Enei, ale przede wszystkim miejsce, w którym nasi klienci znajdą wsparcie merytoryczne i narzędzia niezbędne do podjęcia decyzji i spełnienia ich oczekiwań - powiedział Bartosz Krysta, wiceprezes Enei ds. handlowych.

Zależy nam, by być blisko naszych klientów, dlatego nasze placówki w Poznaniu zlokalizowane są w różnych częściach miasta, umożliwiając wszystkim klientom wygodny kontakt z Eneą w sprawach związanych z energią elektryczną oraz innymi oferowanymi produktami - dodał Bartosz Krysta.

Do dyspozycji klientów, Enea przygotowała salę główną z dziesięcioma stanowiskami obsługowymi, w tym jednym obsługującym sprawy dystrybucyjne. Istnieje również możliwość powiększenia liczby stanowisk do dwunastu, w drugiej części salonu. Każde stanowisko obsługi będzie specjalnie wydzielone dźwiękoszczelnymi ściankami zapewniającymi  komfort rozmowy klienta z konsultantem. 

Obsługę klientów wspierać będzie system kolejkowy dostępny na stronie enea.pl, w którym klienci już niebawem będą mogli wybrać nową lokalizację. W celu usprawnienia rejestracji klientów w placówce, zostaną uruchomione dwa biletomaty oraz stanowisko informacyjne.

W BOK-u Malta House znajdować się będzie strefa, w której zaprezentowane zostaną produkty Enei pomagające optymalizować i zarządzać zużyciem energii, w szczególności urządzenia Enea Smart i rozwiązania fotowoltaiczna.

Biuro będzie czynne od poniedziałku do soboty w godzinach od 8.00 do 16.00. 

Klienci w strefie oczekiwania na obsługę będą mogli korzystać z wygodnych i nowoczesnych sof z możliwością podłączenia swoich urządzeń mobilnych do ładowania. W salonie sprzedaży w Malta House znajdziemy również strefę dla najmłodszych. BOK Malta House będzie przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Klienci będą mogli wejść do biura jednym z czterech wejść: od parkingu podziemnego, od strony patio budynku oraz jednym z dwóch wejść od strony ul. Maltańskiej, w tym dostosowanym dla osób z niepełnosprawnościami. Lokalizacja zapewnia znakomity dostęp do komunikacji miejskiej, w pobliżu znajduje się przystanek tramwajowy i autobusowy. Dla zmotoryzowanych klientów dostępny będzie parking podziemny.

Enea na terenie swojej działalności dystrybucyjnej posiada 32 stacjonarne Biura Obsługi Klienta, w samym Poznaniu znajdują się jeszcze, oprócz BOK Malta House, biuro w galerii handlowej Pestka oraz przy ul. Polnej 60. Enea dysponuje także mobilnym Biurem Obsługi Klienta – to specjalny samochód wyposażony w dwa stanowiska obsługi, który systematycznie odwiedza miejscowości, w których nie ma stacjonarnych biur obsługi klienta Enei.

Od dłuższego już czasu osobista wizyta w Biurze Obsługi Klienta nie jest konieczna. Enea zachęca do korzystania ze zdalnego kanału kontaktu, jakim jest nowoczesne i proste w użytkowaniu Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta ebok.enea.pl. Klienci doceniają ten wygodny i bezpieczny sposób załatwienia spraw związanych z energią elektryczną. Tysiące osób, które już korzystają z e-BOK-a i przeszły na e-fakturę, szybszą drogą otrzymują informacje od Enei, w tym także te dotyczące faktur, które mogą pobrać zaraz po wystawieniu. Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta i e-faktura to dostęp do aktualnych informacji 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. W e-BOK-u można sprawdzić i opłacić faktury za prąd, a także zaktualizować swoje dane, zgłosić sprawy czy przesłać obraz podpisanej umowy lub umowę podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Bez wychodzenia z domu można szybko i wygodnie załatwić tematy związane z energią elektryczną. W celu założenia konta wystarczy wejść na stronę ebok.enea.pl, podać numer kontrahenta (widoczny na fakturze) oraz PESEL lub NIP, a następnie przejść przez krótki proces rejestracji.

Większość spraw związanych z energią elektryczną można także załatwić poprzez formularz lub czat, dostępne na stronie www.enea.pl oraz za pośrednictwem infolinii 611 111 111.

Wraca temat NABE

Jeszcze w tym roku PGE przedstawi rządowi koncepcję wydzielenia aktywów węglowych z grupy - poinformował w piątek prezes PGE Dariusz Marzec. Dodał, że spółce zależy na jak najszybszym rozwiązaniu tego problemu, a model finansowy wydzielenia tych aktywów będzie zależał od ich wyceny


Marzec poinformował w piątek podczas konferencji wynikowej, że wydzielenie aktywów węglowych z grupy to obecnie podstawowy warunek jej dalszego rozwoju i punkt wyjścia dla aktualizacji strategii grupy, której kierunek pozostaje niezmienny. Przypomniał, że jest to dekarbonizacja, rozwój OZE oraz inwestycje w sieci dystrybucji energii.

Marzec dodał, że jeszcze w tym roku PGE chce zaproponować rządowi rozwiązanie problemu aktywów węglowych spółek energetycznych. Według spółki ich obecność w grupie utrudnia pozyskiwanie finansowania na inwestycje na rynku międzynarodowym.

"Będziemy proponować rządowi rozwiązanie, które będzie uniwersalne także dla innych uczestników rynku, ale rozwiązanie, które dotyczyłoby aktywów PGE (...), które byłoby jak najszybsze do realizacji" - podkreślił prezes PGE.

"Potrzebujemy uzgodnić z rządem koncepcję (wydzielenia aktywów węglowych), a jednym z jej elementów jest wycena" - wskazał.

"Sytuacja na rynku jest bardzo dynamiczna i w zależności od tego jaki rezultat osiągniemy w wycenie tych aktywów, takie rozwiązania prawne, taka procedura będzie musiała być zastosowana w przypadku wydzielania aktywów węglowych" - stwierdził Marzec.

Przyznał, że poprzedni model wydzielenia aktywów do NABE (Narodowa Agencja Bezpieczeństwa Energetycznego) wymaga aktualizacji i odniesienia do obecnej sytuacji rynkowej i obecnych prognoz rynkowych związanych z działalnością segmentu energetyki konwencjonalnej.

"Dopiero w oparciu o tak zmodyfikowany model i zmodyfikowaną wycenę aktywów będziemy mogli dobrać najwłaściwsze instrumentarium prawne, żeby ten projekt przeprowadzić" - zaznaczył Marzec, dodając, że jest on strategicznie istotny z punktu widzenia grupy i jej rozwoju.

"Chcemy to rozwiązanie jak najszybciej zaproponować rządowi. Będziemy przekonywać rząd do jak najszybszej realizacji (wydzielenia aktywów węglowych) w sposób odpowiedzialny i respektujący wszystkie uwarunkowania tego procesu, aby mogło to być z korzyścią dla tego segmentu i odbyło się z poszanowaniem aspektów społecznych" - dodał prezes PGE.

Przypomniał, że koncepcja NABE zakładała skupienie wszystkich aktywów węglowych w jednym podmiocie. Jego zdaniem, "niekoniecznie musiałoby to być w jednym podmiocie". Przyznał, że każda grupa energetyczna przedstawi swoje propozycje.

"Oczywiście my będziemy starali się robić to w dialogu z innymi podmiotami, żeby to było spójne. Każdy podmiot ma swoją specyfikę, inną strukturę aktywów" - zwrócił uwagę Marzec.

Marzec podkreślił również, że aktualizacja strategii grupy PGE powinna być powiązana ze zmianą jej struktury.

PGE zwróciła uwagę, że spada jej produkcja energii elektrycznej ze źródeł węglowych, a rośnie z OZE i z gazu. Jak podała łączna produkcja energii elektrycznej netto w 2023 r. w jednostkach wytwórczych PGE wyniosła 56,77 TWh, czyli o 14 proc. mniej niż w 2022 r. Produkcja z węgla brunatnego wyniosła 29,8 TWh (o 25 proc. mniej r/r), z węgla kamiennego 18,8 TWh (spadek r/r o 8 proc.), a z gazu ziemnego 4,2 TWh (więcej o 51 proc. względem 2022 roku).

We wrześniu 2023 r. Senat odrzucił ustawę o gwarancjach finansowych dla Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego. Powołanie NABE miło pozwolić grupom energetycznym skupić się na rozwoju energetyki nisko- i zero- emisyjnej, co miało przyczynić się do przyspieszenia transformacji energetycznej.

W sierpniu 2023 r. spółki PGE, Tauron, Enea i Energa podpisały dokumenty zawierające podsumowanie warunków transakcji nabycia przez Skarb Państwa aktywów węglowych posiadanych przez te podmioty celem utworzenia NABE.

W drugim etapie te spółki miały zostać skonsolidowane w ramach GiEK. To, jak wyjaśniono, miało nastąpić poprzez wniesienie przez Skarb Państwa akcji lub udziałów tych spółek na podwyższenie kapitału zakładowego GiEK, która to spółka będzie po takiej konsolidacji funkcjonować jako NABE. NABE będzie spółką ze 100 proc. udziałem państwa.

Odrzucona przez Senat ustawa zakładała objęcie gwarancjami trzech grup instrumentów finansowych: kredytu odnawialnego (przeznaczonego na finansowanie bieżącej działalności, w tym zakupu uprawnień do emisji CO2), z odnawialnym limitem (tzw. Revolving Credit Facility), na poziomie 15 mld zł; długoterminowych pożyczek od grup energetycznych, w kwocie szacowanej na 9,9 mld zł; Platformy Treasury (zabezpieczenia terminowych transakcji zakupu określonych instrumentów finansowych – uprawnień do emisji CO2 - EUA, oraz instrumentów zabezpieczających ryzyko walutowe), z maksymalnym limitem finansowania 44 mld zł. W projekcie założono objęcie gwarancjami zobowiązań od początku czwartego kwartału 2023 r.

W ustawie przyjęto, że termin ochrony gwarancyjnej miał wynosić 8 lat od dnia utworzenia NABE, rozumianego jako wniesienie na podwyższenie kapitału zakładowego GiEK pozostałych spółek. Dodano, że gwarancjami Skarbu Państwa maiło zostać objęte 70 proc. ww. zobowiązań finansowych, w skład których nie wchodzą odsetki i inne koszty (gwarancja dotyczy jedynie kapitału).

Do oszacowania dochodów budżetu państwa z tytułu opłaty gwarancyjnej, którą miała ponosić NABE, przyjęto objęcie gwarancją zobowiązań w wysokości równej maksymalnemu limitowi wynikającemu z ustawy oraz stawki opłaty prowizyjnej w wysokości 2 pkt procentowych. Zgodnie z danymi przedstawionymi w Ocenie Skutków Regulacji do ustawy, z tego tytułu do budżetu państwa miało wpłynąć w ciągu 10 lat 7,6 mld zł.